piątek, 19 lipca 2013

Kasza jaglana (monodieta)

Kuracja oczyszczająco - odchudzająca na kaszy jaglanej.

"Kasza jaglana powstaje z ziarna prosa. Są to małe okrągłe ziarna, najczęściej w żółtym kolorze, ale dostać można również białe, szare oraz czerwone. Spośród wszystkich kasz zawiera najwięcej żelaza, miedzi, witaminy B1, B2 i B6. Pod względem zawartości cynku prawie dorównuje kaszy gryczanej. Jest to kasza idealna do wszystkiego."

~'`~~<<-o->>~~`'~
A skoro idealna do "wszystkiego" to do monodiety także, ale może zacznę od początku...
Jakiś czas temu postanowiłam poważnie wziąć się za siebie. Gdzieś zaczęły mi się zacierać zdrowe nawyki, troszkę zaczęłam jadać tak sobie...no byle jak. No a jak byle jak, to i waga zaczęła mi się buntowniczo stawiać. Zaczęłam rozważać powrót na dietę Protal. Zanim jednak miałam się na nią zdecydować, postanowiłam poszukać alternatywnych diet, sposobów na pozbycie się zbędnego balastu, jaki mi się przed ostatni kilka miesięcy odłożył tu i ówdzie. Na wyprzedaży zaopatrzyłam się w kilka książek, które zaczęłam sobie studiować szukając jednocześnie drogi, którą być może zdecyduję się podążać przez najbliższe tygodnie i dłużej. Na pierwszy ogień poszła książka Arthura Agatstona - Dieta South Beach czyli jak 2 30 dni zyskać zdrowie i schudnąć. W tym samym momencie przypadkiem trafiłam na stronę z dietą monotematyczną opartą na spożywaniu od 2 do 14 dni wyłącznie kaszy jaglanej. Zafascynowało mnie, jak to możliwe, żeby tyle czasu wytrzymać karmiąc się tylko jaglanką i niczym więcej. Zaczęłam drążyć nieco głębiej temat i doszłam do wniosku, że to dopiero może być ciekawe dla mnie doświadczenie. Po pierwsze, jedząc przez kilka, kilkanaście dni wyłącznie kaszę jaglaną, nie powinnam sobie zrobić krzywdy, a z tego co czytałam, to wręcz odwrotnie. Odtruję organizm, pozbędę się nadmiaru wody z organizmu no i oczyszczę moje jelita z wszelkich złogów, czy zbędnych treści pokarmowych. Ale najważniejsze było dla mnie wyzwanie samo w sobie. Czy ja aby dam radę wytrzymać przez kilka dni żywiąc się jedynie kaszą? Postanowiłam podjąć wyzwanie. Na początek wyznaczyłam sobie cel: 3 dni. Nie byłam pewna, czy podołam, czy wytrzymam, no i jak będzie mój organizm reagował na taką monodietę. I co z łaknieniem, chętkami, pokusami...
Minęły 3 dni, a ja czułam się świetnie. Z każdym dniem lżejsza w przenośni i dosłownie. Nie brakowało mi sił, nie odrzucało mnie od kaszy. Monodieta spodobała mi się pod każdym względem. Nie musiałam się martwić o posiłki, nie musiałam stać przy garach. Kasza wymiatała wszystko a ja wymiatałam kaszę do dna :)
W ten sposób dzień za dniem oczyszczona, najedzona, pełna wyłącznie kaszy i wyłącznie na kaszy jaglanej przeżyłam z sukcesem 12 dni. Lżejsza o prawie 4 kg, szczuplejsza w obwodach głównie ud i brzucha postanowiłam sobie taką dietę stosować kilka razy w roku.  Polecam! Od tamtej pory kasza nadal dominuje w mojej kuchni. Stała się głównym produktem, bazą, w oparciu której przygotowuję wiele przepysznych posiłków, ciast i deserów. Aktualnie żywię się tak troszkę w oparciu o dietę South Beach połączonej ze zbawiennymi właściwościami jaglanki.
O właściwościach kaszy jaglanej i jej wyższości nad kaszami napomknęłam. A o więcej wystarczy zapytać w google i wszystko stanie się jasne.
Bardzo przystępnie o istocie monodiety jaglanej rozpisuje się właścicielka bloga nazdrowiesposob. 
A ja dzisiaj chcę się na moim blogu podzielić przepisem na idealnie ugotowaną według mnie kaszę jaglaną saute

Przepis na całodniową porcję przy stosowaniu monodiety jaglanej:
  • 220g kaszy jaglanej (1 pełna miarka 260ml)
  • 2 dokładnie takie same pełne miarki wrzącej wody (520ml lub 545 gramów)
Przygotowanie:
Kaszę dobrze wypłukać w kilku wodach. Odcedzić. Zagotować wodę w czajniku. 
Nagrzać garnek o grubym szerokim dnie, wsypać przepłukaną, odcedzoną kaszę i prażyć na dosyć silnym ogniu ciągle mieszając, żeby kasza nie przywarła i żeby jej nie przypalić.
Po 5-7 minutach, gdy kasza będzie już uprażona (będzie lekko podskakiwać w garnku i pięknie pachnieć) zalać wrzątkiem. Ostrożnie, gdyż czynność ta wywoła istną eksplozję i proponuję uważać, żeby wybuch gorącej pary nie poparzył rąk.
Po zalaniu kaszy wrzątkiem momentalnie garnek przykryć pokrywką i przykręcić palnik na minimum.
Gotować dokładnie 10 minut pod przykryciem. 
Nie mieszać, nie zaglądać do środka!
Po 10 minutach wyłączyć palnik i zostawić tak całość nadal nie zaglądając i nie mieszając do lekkiego lub całkowitego ostygnięcia.
Z tych proporcji wychodzi około 620 gramów ugotowanej kaszy. Ta ilość wystarczała mi na całodzienną dietę w 4-5 porcjach.

17 komentarzy:

  1. Beatka,Twoja perfekcja w przygotowaniu postów i determinacja w ich przestrzeganiu,stawia mnie od razu do pionu.....no i chociaż pewnie z małymi przewinieniami (jak to u mnie bywa)....postanawiam spróbować monodiety ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Proszę mi odpowiedzieć, czy można jesc kasze jaglana z naturalnym cukrem stevia, on ma kilka kalorii i czy tez się schidnie lub ze szczypta soli, ponieważ nie jestem w stanie jesc tej kaszy bez zadnych dodatkow. dziekuje za odpowedz






    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie by kaszę troszkę dosmaczać co ja zresztą czyniłam, ale ja preferowałam zioła i przyprawy.

      Usuń
  3. a czy stosując mondietę jadłas samą kaszę czy z dodatkami (warzyw lub owoców)?

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie.
    Gdy robiłam pierwsze podejście do tej monodiety, wytrwałam na czystej kaszy 12 dni. Jedynie kaszę przyprawiałam ziołami, często koperkiem. Dopiero po tych 12 dniach zaczęłam kaszę jeść z dodatkami, i nadal przodowała w diecie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam. Fajne piszesz, ale czy mogłabyś zmieć czcionkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam. Chodzi o czcionkę w tytułach, podtytułach, spisie postów? Treść postów wydaje mi się, że wygląda przejrzyście. U mnie z czcionką wszystko w porządku, ale już miałam sygnały, że nie każdemu wyświetla się ona normalnie. W wolnej chwili zajmę się tym.

    OdpowiedzUsuń
  7. niesamowity blog. Trafiłam tu przypadkiem,ale mam nadzieje, że wrócisz i będę mogła do Ciebie zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  8. witam, 3 dzień jestem na monodiecie jaglanej, pije przegotowana wodę z cytryną , ale wgłębiając się w lekturę monodiety mam pewne watpliwosci, mowa jest o wodzie i naparach ziiołowych, jak jest ciepło to wiadomo woda mineralna...ale teraz niezbyt mi smakuje, wolę coś ciepłego co konkretnie najlepiej pic chodzi mi o te napary ziołowe,,, na pewno herbata zielona...ale coś jeszcze ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno jest zmuszać się do picia osobie, ktora po prostu wody pić nie lubi. Nie wiem jak to jest, ponieważ ja wypijam minimum 2 litry wody dziennie teraz zimą, latem wypijam 3 i więcej samej wody. Do tego obowiązkowo już 1,5 litra herbaty czerwonej co rano parzy mi się w czajniczku.
      Za to za naparami ziołowymi typu pokrzywa, rumianek, melisa nie przepadam. Może właśnie spróbuj pokombinować z herbatkami różnej maści. Raz zielona, raz czerwona, może z dzikiej róży, czarna też przecież może być. Może z kapką miodu albo z dodatkiem mięty. A może z dodatkiem pigwy ci podpasuje?
      Ważne żebyś nie rezygnowała w płynów, bo przy diecie jaglanej największym problemem mogą stanowić zaparcia. A trudno o komfort i uczucie lekkości na diecie, gdy brzuch wzdęty i problemy z porcelanką jej głównie towarzyszą...
      Pozdrawiam.

      Usuń
  9. Czy biegunka po 2 dniach monodiety jaglanej, to normalny objaw?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kuracja odchudzająca na kaszy jaglanej ??? Pierwsze o tym czytam ale z pewnością przerzucę się na taką dietę i spróbuję. Mam nadzieje że efekty będą w szybszym tempie widoczne, bo moja dieta chyba nie jest odpowiednia dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Naprawdę śietnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. W sumie ja zaczynam dopiero swoją przygodę ze zdrową żywnością i jestem zdania, że po prostu warto. Jak czytałam niedawno w http://www.insult.pl/zdrowy-posilek-czyli-jaki/ to faktycznie zdrowy posiłek jest bardzo ważnym elementem naszego nowego życia.

    OdpowiedzUsuń
  14. 39 year old Account Coordinator Griff Hegarty, hailing from Thornbury enjoys watching movies like "Tale of Two Cities, A" and hobby. Took a trip to Barcelona and drives a Bentley 8 Litre Sports Coupe Cabriolet. Sprawdz to

    OdpowiedzUsuń

Komentarze mile widziane. Wtedy czuję, że nie piszę sama do siebie ;-)