poniedziałek, 14 maja 2012

Szparagi zapiekane w sosie....szparagowym.


 Sezon na szparagi w pełni!!!
A ja wreszcie doceniłam szparagi. Nie wiem, czemu tyle lat nie mogłam się na nich poznać. Dania ze szparag uważałam za przereklamowane, a same szparagi zawsze trafiały mi się łykowate, twarde i zwyczajnie niesmaczne. Teraz wiem, że po prostu nie miałam okazji spróbować dobrze przyrządzonych szparagów. Sama w kwestii ich przyrządzania byłam zielona i nie umiałam się z nimi obchodzić po królewsku. Ale to się zmieniło a wraz z nim moje nastawienie do tego specjału. Ja najbardziej polubiłam zielone, gdyż są delikatniutkie, nie trzeba ich obierać i martwić się o łyka.
Polecam zapiekane, nie takie z wody. Dopiero wtedy oddają wtedy maksimum smaku i pieszczą podniebienie...A zapieczone pod pierzynką sosu stają się prawdziwymi delicjami....Jednak w tym przepisie, zanim je zapiekłam, wcześniej podgotowałam zaoszczędzając sobie czasu i skracając znacznie czas zapiekania w piekarniku.
Moja propozycja podania*.

Składniki:

  • 1 pęczek szparagów zielonych

Na sos:

  • 10 gramów masła
  • 5 łyżek mąki pełnoziarnistej (najchętniej z otrębami)
  • 1 odtłuszczona kostka rosołowa (u mnie winiary)
  • 1/2 płaskiej łyżeczki gałki muszkatołowej
  • ok 1,1/2-2 szklanki mleka (mleka zawsze daję "na oko", więc trudno mi podać dokładną ilość. W trakcie mieszania sosu, same uznacie, jaka konsystencja będzie wam odpowiadać. Sos do zapiekania powinien być dosyć gęsty
  • pieprz
  • ogonki ze szparagów (które zazwyczaj się wyrzuca...Co za strata)
  • ew. troszkę żółtego sera na wierzch.

Wykonanie:

Szparagi umyć, odkroić po cm łodyżki i biorąc w dwie ręce odłamać końcówki w miejscu, w którym same się przełamią. 
Ogonków nie wyrzucać, tylko ugotować je w lekko osolonej wodzie do miękkości (ok. 15 minut)
Następnie ugotować w tej samej wodzie szparagi. Odcedzić i przełożyć do nasmarowanej masłem lub oliwą brytfanki.
 


Przygotować sos beszamelowy:

A garnku rozpuścić masło, dodać do niego mąkę i część mleka i ciągle mieszając doprowadzić do wrzenia. W trakcie dodać kostkę rosołową, gałkę i pieprz.
Gdy sos będzie gęstniał, dolewać mleka do uzyskania odpowiednio gęstej konsystencji. Gdy pojawią się grudki, nie szkodzi, malakser się z nimi rozprawi.

Łodyżki  dokładnie zmiksować w malakserze. Na koniec dodać sos beszamelowy i gotowe.
Sosem zalać szparagi, położyć ser i zapiekać z włączonym grillem ok. 15 minut. Gotowe.


* bardzo łatwo to danie dostosować do wymagań diety Dukana. Sosik pozbyć masełka, zamiast mąki  dodać otrąb i smaczne danie gotowe. 

Smacznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze mile widziane. Wtedy czuję, że nie piszę sama do siebie ;-)